deltakere1

Hvordan lage en god markedsstrategi for din business? – Workshop med Kari Hasselknippe

 

Vi var 13 ambisiøse kvinner som møtte opp for å lære om markedsstrategi den 2. nov.

Ikke noen av deltakerne hadde en markedsstrategi for sin business – og fler enn meg lurte sikkert på hva som ligger i begrepet «markedsstrategi».

Overordnet bygger markedsstrategien på bedriftens visjon og hvem vi vil være for hvem i et 3-5 års perspektiv. Strategien sier noe om hvordan vi skal få det til. Viktige momenter i å lage sin markedsstrategi er altså å definere:

  • Visjon
  • Hvem er jeg eller min business, hva gjør meg/min business spesiell (USP)
  • Hvem er min målgruppe? Hvilken verdi kan jeg tilføre min målgruppe?

Markedsføring:

  • Hvilke kanaler skal jeg være i? Hvor treffer jeg målgruppen? (Facebook, LinkedIn, konferanser, messer, via media etc.).
  • Hvilken effekt skal det ha? (eks. de skal: «like siden min», gi meg sin e-mailadresse for å få nyhetsbrev, kommentere blogginnlegg, betrakte meg som en ekspert innen mitt fag, melde seg på kurs etc.)

Markedsstrategien handler om hvordan jeg skal være til stede i de «riktige» kanalene til «riktig» tid og med «riktig» budskap.

Dette kan virke overveldende for en liten bedrift, men en gjennomtenkt strategi gjør det lettere å ta de riktige beslutningene og ikke «hoppe på» alt som er trendy og høres bra og spennende ut.

For oss som var der kan den pdf-en som vi fikk fra Karis presentasjon fungere som en liten oppslagsbok når vi jobber med vår markedsstrategi.

For dere som ikke var der deler vi de gode rådene som vil fikk til slutt:

  • Velg riktig kanal (er), dvs. den som kunden og du liker.
  • Fokuser på kundene. Markedsføringen skal være hjelpsom for kundene.
  • Var de selv!
  • Jobb målrettet og langsiktig.
  • Bygg relasjoner.

 

Referent

Birgitta Vikström

Kari, agenda

Lagre